Otevřená sezóna: za přístupnější kulturu pro všechny

Jedním z cílů Evropského hlavního města kultury je přístupnější kultura. Cestu za jeho dosažením jsme odstartovali minulý týden projektem Otevřená sezóna. Ten se zaměřuje na odstranění bariér v kultuře a umění.

Téma přístupnosti stoupá na důležitosti a mělo by zajímat nás všechny. V EU dnes totiž žije 100 milionů lidí, kteří mají nějaký druh postižení – fyzické, mentální, intelektuální nebo smyslové. S tím, jak populace stárne, počet stále roste.

Bariérám čelí tito lidé všude: v kulturních budovách, během kulturního programu, při prezentaci uměleckých děl, na festivalech, v propagaci. Pár příkladů pro lepší představu:

  • Člověk na vozíku má problém dostat se do sálu, do kterého vede jediná cesta po schodech. 
  • Neslyšící si neužije film bez titulků nebo tlumočení do znakového jazyka. 
  • Nevidomí neocení výstavu bez popisů v audio nebo elektronickém formátu nebo v Braillově písmu.
  • Lidé s horším porozuměním textu nepochopí odborný popis vytvořený kurátorem. 
  • Ani široká veřejnost ale někdy nepochopí kurátorský text.
  • I pro rodiče s malým dítětem, člověka o berlích nebo s bolavými koleny mohou být schody překážkou.
  • Ti, kteří neumí tak dobře česky, také ocení otitulkovaný film.
  • Pro každého – i když vidí – je náročné koupit si lístek na webu se špatným designem.

Přístupnost je totiž důležitá a příjemná pro všechny, nejen pro lidi s postižením.

Jaké jsou naše plány v rámci Otevřené sezóny?

Základem je zaměřit se na přístupnost celého návštěvnického zážitku od začátku do konce: Jak se člověk o akci dozví, jak si na ni koupí vstupenku, dostane se na místo, pohybuje se a orientuje se v něm, užije si a porozumí zážitku, dostane se bezpečně domů a dá zpětnou vazbu. Vytvoříme také více příležitostí pro lidi s postižením, aby se mohli zapojit přímo do tvůrčího procesu. 

Abychom toho dosáhli, spolupracujeme přímo s lidmi s postižením. Své zkušenosti nám předávají také kolegyně z polských organizací Impact audience a Polska bez barier.

Společně s nimi jsme uspořádali první ročník Otevřené sezóny. Ve čtyřech dnech jsme se věnovali celkem pěti tématům.

Týden jsme zahájili setkáním k plánu přístupnosti Evropského hlavního města kultury

Představili jsme příklady toho, jak může přístupnost na kulturních akcích vypadat a společně jsme diskutovali o tom, jaká řešení jsou nejlepší. Od začátku zapojujeme lidi s postižením, z kulturních organizací, z města, sociálního sektoru a neziskových organizací. Ti všichni se sešli u jednoho stolu.
Ve spodní části sedí za stolem 4 ženy, jedna z nich je na vozíku. Nad nimi je v záběru další žena, která právě vešla do dveří.
Cenné zkušenosti přinesli například zástupci a zástupkyně národní rady pro osoby se zdravotním postižením.
Sedící muž se sluchátky se naklání a hovoří k ženě, která sedí vedle jeho sousedky u společného stolu.
Shodli jsme se, že je potřeba posílit spolupráci s kulturními organizacemi – taková prosba na místě zazněla třeba od Jihočeského divadla.
Lidé se dívají na prezentaci s motivy Evropského hlavního města kultury. Komentuje ji žena sedící nalevo, vpravo překladatelka do znakového jazyka.

A jaké jsou další kroky?

Založíme Alianci pro přístupnost, která bude sdružovat lidi s postižením, organizace, které s nimi pracují a další lidi, kterých se téma přímo týká nebo v něm mají odbornou zkušenost.

Aliance bude nabízet konzultace, zpětnou vazbu, pomoc při realizaci pro projekty vytvořené v rámci EHMK i pro zájemce z místní kulturní scény. Budeme se dál vzdělávat a nabízet školení. Spustíme také půjčovnu vybavení pro přístupnost při pořádání kulturních akcí.

Školili jsme se přímo v kulturních organizacích s jejich vedením a zaměstnanci

Vytvořili jsme si seznam přístupnosti a mapovali jsme naše organizace. Díky tomu vzniknou popisy na web, pomocí kterých si diváci před návštěvou snáz naplánují, jak se za kulturním zážitkem vydat – jestli to zvládnou sami, nebo potřebují asistenci.

Učili jsme se, jak dělat akce přístupnější, a jaké nástroje při tom můžeme využít. Vyzkoušíme si to v příštím roce během jara na novém festivalu, který ve spolupráci s kulturními organizacemi chystáme v Českých Budějovicích.

Stojící žena komentuje projekci s prezentací s nápisem “kulturní prostory vybavené nástroji přístupnosti”.

O zahraniční zkušenosti se podělila Agata Etmanowicz z organizace Impact Audience, která s námi na tématu přístupnosti spolupracuje.

Věnovali jsme se veřejnému prostoru 

I v něm se kultura odehrává, nebo se na ni tudy dostáváme. Při interaktivní procházce s lidmi na vozíku, nevidomými, zástupci z města a architekty jsme si mohli ukázat, na jaké konkrétní překážky narážíme. Bavili jsme se také o tom, jak plánovat veřejný prostor s ohledem na přístupnost. Předcházet problémům je totiž levnější než je řešit zpětně.

Lidí se dívají na prezentaci s motivy Evropského hlavního města kultury. Žena stojí vedle promítacího plátna s prezentací a povídá.
Představili jsme zkušenosti kolegyň z Polska bez bariér, které se podílely na standardech přístupnosti několika měst.
Diváci se dívají na plátno s prezentací, kde je fotka ulice s titulkem “sociálně přívětivé město”. U prezentačního plátna je muž na vozíku a mluví.
Celé akce se zúčastnili i zástupci města, včetně radního Zbyňka Sýkory. Díky projektu Sociálně přívětivé město se daří pohotově odstraňovat bariéry nebo jim předcházet.
Skupina lidí je venku na ulici. V popředí je žena se slepeckou holí, na břiše v nosítku má malé dítě.

Prošli jsme se společně trasou po kulturních organizacích. Po cestě jsme si ukazovali dobrá řešení i překážky a zpracovali z ní report pro město.

Naučili jsme se tvořit audiopopisy

Audiopopisy fungují pro zpřístupňování kultury nevidomým a slabozrakým, protože shrnují zásadní vizuální obsah slovy. Využít je můžeme v rámci výtvarného umění, divadelních představení, filmů, nebo architektury. Metodu jsme si vyzkoušeli na sochách v centru města. Vznikly tak první audiopopisy do nové online knihovny. Ta bude do roku 2028 sloužit obyvatelstvu i návštěvnictvu města. 

Skupina lidí sedí kolem stolu a dívají se na prezentaci v televizi. Vedle televize stojí muže, který se směje.
Čtvrteční workshop audiopopisu vedl Rafal Lis. Všechno, co jsme vytvořili, jsme na místě mohli konzultovat se Šarlotou Poláškovou, která vede organizaci nevidomých Spolu s vámi.
Dvě ženy zezadu. Jedna žena stojí u zdi, o kterou má opředený papír a píše.
Metodu jsme se naučili a už plánujeme další workshopy, kde ji předáme dál a popíšeme další objekty.
Muž a žena sedí u stolu. Muž něco popisuje a gestikuluje, žena se na něj dívá.
Díky tomu se s památkami, ale i současným uměním budou moct seznámit i nevidomí – ať už ve městě bydlí, nebo ho navštěvují.

Setkali jsme se také s komunitou neslyšících

Promítli jsme si dva krátké filmy – Tiché dítě a Jsem Coda a navázali společnou debatou nad životem, kulturou a jazykem nevidomých. 

Místnost plná lidí, kteří sedí v kruhu na židlích. Všichni se dívají na jednu ženu, která komunikuje ve znakovém jazyce.

Debata se rozproudila v celé skupině – nejen s hosty Janem Borovanským z Budějovického spolku neslyšících a Lucií Novotnou z Tichého světa.

Tři ženy sedí na židlích. Jedna z žen komunikuje ve znakovém jazyce.

Psaná čeština není pro neslyšící většinou hlavním způsobem komunikace. Textová brožura se proto u velké části neslyšících setká s menším úspěchem, než když využijeme znakový jazyk. V některých památkách vznikají videa, která znakují přímo neslyšící v českém a mezinárodním znakovém jazyce. To máme v plánu rozšířit dál.

Dvě ženy a jeden muž sedí u stolu. Žena s mužem spolu komunikují ve znakovém jazyce.
Pomocí znakového jazyka se dá interpretovat i hudba, využívat ji plánujeme i při divadelních představeních. Navíc uvedeme představení, která jsou od začátku tvořena právě ve znakovém jazyce!

Kulturní obsah nechceme jen “zpřístupnit”, “zprostředkovat” nebo “přeložit”. Důležité je, aby lidé mohli zažít umění, se kterým se ztotožní. Proto dáme příležitost k tvorbě a prezentaci samotným lidem s postižením. V Čechách i zahraničí působí špičkoví umělci a umělkyně s postižením – my je do roku 2028 budeme pravidelně zvát do Českých Budějovic.

Děkujeme všem, kteří se do aktivit v rámci Otevřené sezóny zapojujete. Právě díky široké spolupráci věříme, že se nám do roku 2028 podaří udělat kulturu přístupnější pro všechny.

Tak, aby se každý mohl zapojit. Ať už na pódiu, pod ním, nebo v zákulisí.

Zajímá vás téma přístupnosti v kultuře a chtěli byste se zapojit? 

Ozvěte se na lucie.bilkova@budejovice2028.cz.